Pages

Popular Posts

Thursday 22 July 2010

MARI SERTAI PROJEK EMAS HITAM DI ANGKASA

BAGAIMANA CARA BERNIAGA DAN MEMBUAT PROJEK YANG ANDA SUKAI DAN YAKIN BERJAYA

1. Banyak cara untuk berniaga, mencari rezki, dan bekerja . ada yang suka kerja makan gaji dan ada yang berniaga atau berusaha sendiri. Setengahnya kerja makan gaji tetapi ada kerja sampingan untuk mendapat pendapatan secara aktif atau melabur dalam hartanah atau di ASB untuk mendapat pendapatan secara aktif.

2. Kerja makan gaji memerlukan kepakaran tertentu. Lagi besar kepakarannya lagi besar gajinya.

3. Peniaga tidak memerlukan ilmu kepakaran yang tinggi. Sebab itu semua orang boleh menjadi tauke. Menguruskannya dan membuat kerja technical di gajikan pada pakar. Use other people expertise bagi yang ada duit tetapi tiada kepakaran dan masa.

4. Bagi yang tak ada duit tapi ada kepakaran use the other people money. Dia kena makan gaji atau JV atau menjadi share partner.

5. Bagi yang ada duit sedikit dan kepakaran tetapi cuba mengembangkan perniagaannya perlu juga menggunakan kedua duanya use other people money (bank) dan use other people expertise ( seperti juruaudit, pakar jantung, pakar tulang , pakar kanak kanak, renologi dll). Skill yang dia perlu ada , adalah communication skill , negociation skill dan networking menjaga kawan dan sahabat.

6. Contoh projek sarang burung

a. Ada yang suka buat projek sendiri. Dengan modal RM 10,000 hingga 30,000 pinjaman boleh di buat tanpa cagaran dan satu sarang burung kecil boleh di buat. Setelah ada hasil kembangkan setiap tahun RM30,000 per rumah . maka dalam 10 tahun ia berupaya mendapat hasil seperti modal RM 300,000

b. Ada yang suka buat projek besar.sekali buat dan sekali pening kepala je. Ia lebih cost effective dan Nampak bangunan yang membanggakan. Jika ada hasil , lebih bangga. Caranya

i. Joint venture. Buat satu bangunan RM 300,000 ( 3 tingkat). Joint 10 orang di mana setiap seorang adik beradik / ahli meminjam RM30,000. 10 orang menjadi RM300,000. Keuntungan di bahagi ikut Syer iaitu 10 % se orang.

ii. Melalui perjanjian syarikat dengan syarikat di mana setiap syarikat memiliki modal syer minima RM 5000. 100 syarikat menyumbang 500.000 dimana bangunan 4 ½ tingkata boleh di bina.

iii. Melalui koperasi. Syer minima 100 memerlukan 5000 orang untuk membena bangunan yang sama. Jika syer projek di buka seorang menyumbang 10,000 maka ia memerlukan 50 ahli (juga boleh di offer pada bukan ahli). Perjanjian dengan tuan tanah 50 tahun dimana syer tuan tanah adalah 10% atau ikut rundingan.

iv. Orang cina dari Singapore banyak JV dan buat projek walit ini di Malaysia. Orang eropah membuka syarikat shell mengali emas hitam di dasar bumi (minyak) di brunai dan arab dengan cara bergabung mengumpul modal yang besar membeli alatan dan kepakaran menggali.

v. Bagaimana dengan kita . adakah kita sanggup membiarkan emas hitam di angkasa (walit) di ambil oleh orang lain sedangkan asset ini Cuma berada di bumi bertuah ini. Tidakkah boleh kita bergabung melalui koperasi dan syarikat JV. Buatlah walit city yang menjadi contoh dan kembangkan ke Negara lain. Bantuan, kepakaran, pengalaman, teknologi sudah ada, Cuma yang perlu gabungan kewangan sahaja. Marilah kita bergabung. Berkorban sekali hasilnya seumur hidup.

vi. Menurut pendapat setiausaha menteri pertanian kongsi 10 orang adik beradik. Seorang boleh pinjam dgn agro bank, RM30,000 tanpa cagaran. Buat bangunan yang berharga RM300,000 (rujuk perbincangan di kantin ,wisma tani, putrajaya 13 1400 H july 2010)

7. Projek buat hospital

a. Joint dengan puncak alam untuk dapat tanh 4 ekar

b. Buat compak high rise bangunan hospital/ excellent center

c. Joint pensyarah UiTM untuk dapat kepakaran dalam semua bidang.

d. Offer perkhidmatan terbaik di dunia

e. Gaji doctor pakat terbaik dan gajikan yang termahal.

f. Dapatkan alatan terbaik untuk pakar terbaik

g. Laknakan health tourism, dapat pelancung kesihatan dari arab, Indonesia, thai, philipine dll

h. Cost hospital complet RM 400 juta. Buat penjaman under koperasi.

i. Baik dengan KKM untuk dapatkan lessen. Guna cable menteri/ pengarah/ MP.

j. Koperasi focus pada hartanah. Harta tetap yang boleh di cagar kepada bank. Paid up captal/ modal syer ahli di gunakan sebagai duit muka

k. Duit muka juga boleh di dapati dari bantuan kerajaan. Banyak peluang niaga boleh di dapati melalui koperasi dengan cara berbaik dengan SKM/ kementerian pertanian/JPV/agrobank/ bank rakyat dll


MARILAH BERJAYA DAN BERSATU MELALUI KOPERASI " KOPAS"

No comments: